# Fornuft og fantasi (eller følelse) Grundtvig: Fra Nyaars Morgen, 1824 >Da lærte jeg Arme, >I Midvinter sval, >At Lys uden Varme >Er Helvedes Kval; >Ei græde jeg kunde >For Gud eller Ven, >Kun grue og grunde >Og grue igen, >Jeg kæmpe mig vilde >Til Kærligheds Kilde, >Omskabe jeg vilde mig selv.   Frederik Dessau: I al korthed, 2011 > Når vi kalder spørgsmål for evige, er det nok, fordi svarene eller > forklaringsforsøgene ikke både kan tilfredsstille følelsen og > forstanden. Tanken stiller sine krav til klarhed, logik og konsekvens > – vores følelsesmæssige behov kalder på irrationelle begreber som > empati og retfærdighed eller uforsonlighed og hævn.   Fjodor Dostojevskij: Kældermennesket, 1864 > Ser de: Fornuften er jo ek udmærket ting, det lader sig ikke bestride; > men fornuft er og bliver dog kun fornuft og beskæftiger og > tilfredsstiller kun menneskets fornuftsevner. I mennesket *villen* > derimod ytrer sig livets totalitet, det vil sige — hele det samlede > menneskelige liv med samt fornuft og alt andet tilbehør. Og skønt vor > liv i denne ytring ofte afslører sig som en mødding, så er det dog i > hvert fald *liv*, og ikke blot udregningen af kvadratrod. Jeg, for > eksempel, vil leve mig ud, jeg vil tilfredsstille hele min livsevne og > ikke blot den tyvendedel deraf, som er fornuftsevne.   Lars Fr. H. Svendsen: Frygt, 2007 > Følelser bliver ofte opfattet som rent indre størrelser, der kun er > tilgængelige ved, at individet, der føler dem, foretager en form for > introspektion. De er imidlertid ikke blot skjulte, rent mentalt > størrelser, men er også adfærd, handlinger og udtryk, som er synlige > udadtil. Følelser kommer til nu udtryk i ansigter og gestus, de er > ikke skjult bag dem. Følelser er måder at være til stede i verden på, > måder at få et greb om den og handle i den på. Givet at følelser ikke > kan adskilles fra følelsesudtryk, og at følelsesudtryk rent faktisk > varierer en del fra kultur til kultur, følger det, at også følelser er > kulturrelative.   Michel de Montaigne: Essai, 1571-1592 > En filosof \[det vil her sige en der har brugt et helt liv på at tæmme > sit indre liv i tankens tjeneste\] kan heller ikke lade være med at > blinke når han trues af et slag, han kan ikke lade være med at skælve > som et barn når han står ved randen af en afgrund, for naturen har > forbeholdt sig disse små tegn på sin magt, som hverken fornuft eller > stoiske dyder formår at overvinde, for at belære han om hans > dødelighed og svaghed.   Goethe, Johann Wolfgang von: *Samtaler med Goethe \[af Eckermann\]*, 1836 > Man kan aldrig tænke sig, at fornuften skulle blive populær. > Lidenskaber og følelser kan blive populære, men fornuften vil altid > kun være enkelte fremragende menneskers eje.