# Fri og ufri Immanuel Kant: Hvad er oplysning?, 1784 > Oplysning er menneskets udtrædelse af en selvforskyldt umyndighed. > Umyndigheden er manglende evne til at bruge sin forstand uden andres > ledelse.   Hannah Arendt: "Hvad er eksistensfilosofi?", 1946 > Når en menneskelig handling først har forladt den subjektive sfære, > der er menneskets frihedssfære, træder det ind i den objektive sfære, > der er kausalitetens sfære, og mister sit element at frihed. > Mennesket, der er frit i sig selv, er ikke desto mindre håbløst > udleveret til funktionerne i en verden, der er fremmed for det, > udleveret til en skæbne, der modarbejder det og tilintetgør dets > frihed.   Henry David Thoreau: Fra dagbøgerne (1840) > Jeg lever denne 27. juni, 1840, en sløv, skyet dag og ingen skinnende > sol. Smældet fra smedens hammer klinger svagt over tagene, og vinden > sukker mildt, som drømte den om gladere dage. Bonden pløjer i fjerne > marker, håndværkere er travle i butikkerne. Købmanden står bag disken, > og alt arbejde går stødt fremad. Men jeg vil intet foretage mig; jeg > vil sige til skæbnen, at jeg ikke er ude på noget; at hun må finde mig > i min freds og ladheds paradis, hvis hun kan!   Sebastian Cordes: Om kedsomhed, 2022 > At kunne vælge mellem tredive slags morgenmadsprodukter eller > frysepizzaer er ikke reel frihed (…)   Tom Kristensen: En kavaler i Spanien > Men sandheden er ikke altid til gavn for menneskene.   Jørgen Leth: Sportsdigte, 1967 >Så går jeg altså >i gang med at opløse min tilstedeværelse >hver gang den er ved at stivne >dette spændende arbejde skal gøres >for at holde udsigten klar >og for at jeg kan være parat hele tiden   Lev Tolstoy: *Krig og fred*, 1864-69 > Selve det, som han før i tiden havde plaget sig selv med, som han > bestandigt havde været på jagt efter, et mål i livet, eksisterede nu > ikke mere for ham. Det var ikke tilfældt og øjeblikketligt, at det > eftersøgte mål ikke eksisterede for ham; han følte, at det faktisk > ikke fandtes og ikke kunne findes. Og denne mangel på mål gav ham dem > fuldstnædige, glade oplevelse af frihed, der i denne tid udgjorde hans > lykke. > >   > > Lev Tolstoy: *Krig og fred*, 1864-69 > > Men han vidste også, eller rettere sagt, han vidste ikke, men følte i > dybet af sin sjæl, at når han nu lod omstændighederne og de mennesker, > der ledte ham, råde, gjorde han ikke noget, der var slet, men > tværtumod noget, der var meget betydningsfuldt, så betydningsfuldt som > intet andet i hele hans liv.   Ludvig Holberg: Natur- og folkeretten, 1716 > At en gerning kan tilregnes et menneske, er ingen anden årsag end at > det er i ens magt og evne at samme gerning kan ske eller ikke ske, > foretages eller lades, ligesom tværtimod ingen gerning kan tilskrives > den i hvis magt sådant ikke står.   Goethe, Johann Wolfgang von: *Samtaler med Goethe \[af Eckermann\]*, 1836 > Hvis bare man har så meget frihed, at man kan leve sund og rask og > passe sit arbejde, så har man nok, og så meget kan enhver let få. Så > er vi alle fri under visse betingelser, som vi må opfylde. Borgeren er > ligeså fri som den adelige, så snart han holder sig indenfor de > grænser, der er anvist ham af Gud i den stand, hvor han er født. Den > adelige er lige så fri som fyrsten, for hvis han kun iagttager den > smule ceremoniel ved hoffet, kan han føle sig som hans lige.