# Litteratur og liv Ulrich Horst Petersen: Mod barbariet, 1997 > Jeg ville egentlig helst undgå at tale om kunsten. Det er et paradoks > ved sproget at vi, for at finde ud af hvad vi mener, er nødt til at > bruge ord som enten er meningsløse eller har så vag en mening, at > uklarheden vokser mindst lige så meget som vi kommer klarheden > nærmere.   Joseph Brodsky: "Et ualmindeligt åsyn", 1995 > Hvis kunsten lærer os – eller i første omgang kunstneren – noget, så > er det en forståelse af den ensomhed, der er et menneskeligt > grundvilkår. Det er den ældste såvel som mest prosaiske form for > personlig udvikling, vi kastes ud i, og hvad enten individet er klar > over det eller ej, så indpoder det i ham en fornemmelsefor hans egen > unikhed, individualitet, afsondrethed – hvorved det omformer han fra > et socialt væsen til et autonomt "jeg".   Karl Ove Knausgård: "Kassemennesket", 2017 > Der er ikke og har aldrig været noget neutralt ved kunstens rolle, den > har altid bare gestaltet eksperimenterende forventninger til eller > forestillinger om virkeligheden, men også altid skabt nye, som stadig > griber ind i vores liv, på måder som efterhånden bliver usynlige for > os, eftersom vi mister dem for virkeligheden selv.   Inger Christensen: "Vores fortælling om verden", 1989 > Spørgsmålet er, om mennesket overhovedet kan undgå at bygge en båd, > når det først har set træstykket flyde, og dertil mærket på sin krop, > at det bærer oppe. > > Om vi overhovedet kan undvære kunsten, når den først én gang har > løftet os ind i en sammenhæng, den være sig nok så legende og > midlertidig, og der har antydet for os universets udelte helhed.   Inger Christensen: "Vores fortælling om verden", 1989 > Al den viden vi har er i en vis forstand allerede samlet i de store > kunstværker.   Jorge Louis Borges: Borges og jeg, 1989 > En mand sætter sig for at optegne hele verden. I årenes løb befolket > han et rum med billeder af provinser, kongeriger, bjerge, bugter, > skibe, øer, fisk, værelser, instrumenter, stjerner, heste og personer. > Kort før sin død opdager han, at denne tålmodige labyrint af linjer > gengiver billedet af hans eget ansigt.   Villy Sørensen: Nietzsche, 1994 > Da verden i sig selv er værdi-løs, beror dens værdi på det fortolkende > og værd-sættende menneske, og kriteriet for fortolkningens værdi > bliver *hvor meget* mennesket kan indoptage bag sin horisont, hvor > meget det kan acceptere. Den værdifuldeste tolkning, den der tillægger > verden størst værdi, er naturligvis den der accepterer *alt*. Men da > alt er menneskelige oplevelser, vil det i grunden sige at acceptere > sig selv *helt*: at fortolke *alt* er at fortolke *helt*, og at > fortolke helt er at *være* hel, ikke splittet mellem intellekt og > drift, mellem ord og melodi, men forsonet med sit selv.   Alexander Carnera: Gud i en kakerlak, 2023 > Filosofien og poetikken er højst værktøjer som dens udøvere kan bruge > til at ændre sig selv med, ved at skabe et nyt forhold til verden, til > viden, sandhed og historie. Filosofi og litteratur som en undersøgelse > af hvordan man kan leve.   Henry David Thoreau: "Om at vandre", 1862 > Jeg kan ikke pege på en poesi, som virkelig udtrykker den længsel > efter det vilde. Set fra dette synspunkt er den bedste poesi tam. Jeg > ved ikke i hvilken litteratur, gammel eller ny, der findes en > fyldestgørende beretning om den natur, som selv jeg er fortrolig med. > Man vil forstå, at jeg forlanger noget, som ingen augustæisk eller > elizabethansk tidsalder, eller kort sagt, inden kultur kan give. > Mytologien kommer det nærmere end noget andet. Hvor meget frugtbarere > er ikke den natur, som græsk mytologi har sin rod i, end den engelske > litteratur! Mytologi er den høst, som den gamle verden bar, før dens > jordbund var udpint, før fantasien og indbildningskraften ramtes af > fordærv, og som den stadig bærer overalt, hvor dens oprindelige kraft > er usvækket. Al anden litteratur lever kun så længe som de elme, der > skygger over vore huse; men denne er som det store dragetræ på De > Kanariske Øer, så gammelt som selve menneskeslægten, og vil, hvad > enten træet gør det eller ej, leve lige så længe; thi den jordbund, > den trives i, er dannet af andre litteraturers muldnede rester.   Henry David Thoreau: "Om at vandre" (1862) > I litteraturen er det kun det vilde, der tiltrækker os. Kedsommelighed > er blot et andet navn for tamhed. (…) Som den vilde and er hurtigere > og skønnere end den tamme, således er det også med den vilde tanke, > der flyver hen over moserne, mens duggen falder. En virkelig god bog > er noget lige så naturligt, lige så overrumplende og uforklarligt > skønt og fuldendt som den vilde blomst, vi finder på vestens prærier > eller i østens jungler. Geniet er et lys, der gør mørket synligt – som > lysglimtet, der måske splintrer selve kundskabens tempel – ikke et > vokslys tændt ved slægtens arneild, en kærte, som blegner ved dagens > lys.   Henry David Thoreau: Fra dagbøgerne (1840) > Digtet trækkes ud fra under digterens fødder, hele hans vægt har > hvilket på denne jord.   Maurice Blanchot: "Litteraturen og retten til døden", 1949 > Lad os antage at litteratur begynder i det øjeblik, hvor litteraturen > stiller et spørgsmål. Dette spørgsmål må ikke forveksles med > skribentens tvivl eller skrupler. Hvis han giver sig til at udspørge > sig selv mens han skriver, så er det hans sag; hvis han er optaget af > det han skriver og uberørt af muligheden for at skrive det ned, selv > hvis han er helt tanketom, så er han i sin gode ret og kan være glad > og tilfreds. Men én ting står fast: når siden først er skrevet, er det > spørgsmål der hele tiden plagede skribenten mens han skrev, måske ham > selv uafvidende, nærværende på siden; og mens det afventer en læser > tilnærmelse – det være sig en dybsindig eller overfladisk læser – > hviler det samme spørgsmål nu i værkets midte, henvendt til sproget, > bag det mennesker der skriver og læser, gennem det sprog der er blevet > til litteratur.   Morten Søndergaard: Forklaring til Ordapoteket, 2010 > Poesi nærmer sig undertiden naturvidenskaben. Et digt er en > vidensform. Det er distribution af viden. At skrive et digt er at tage > autoritet på sig. I den poetiske hævdelse sker der noget forunderligt: > Vi skraber et felt rent i verden og stiller os op midt i det og > udsiger digtet. Sådan er det. Bier dør sovende, skrev jeg i et digt, > selvom de ikke gør det. Men når jeg siger det i et digt, er det i en > vis forstand sandt.   Francis Bacon: Om studier, 1597/1625 > Visse bøger skal man kun smage på, andre skal sluges hurtigt, og nogle > få skal tygges og fordøjes. Det vil sige: nogle bøger skal kun læses > delvis, andre skal man læse men kun for at se, hvad der står skrevet i > dem, og nogle få skal læses helt, med flid og anspændt opmærksomhed. > Nogle bøger kan man også sætte andre til at læse og tagae uddrag af. > Det gælder dog kun mindre vigtige emner, og bøger af en ringere > klasse; i øvrigt er destillerede bøger nærmest som destilleret vand: > de smager ikke af noget. Af læsning bliver man en velunderrettet mand, > af samtale hurtig i tanke og udtryk, af at skrive præcis. Hvis en mand > kun skriver lidt, må han have en stor hukommelse; hvis han kun > samtaler lidt, må han have megen åndsnærværelse; og hvis han kun læser > lidt, må han være meget dreven for at kunne lade, som om han ved det, > han ikke ved.   Goethe, Johann Wolfgang von: *Samtaler med Goethe \[af Eckermann\]*, 1836 > De er i det store og hele for refleksive naturer, der søger at trænge > ind i verdens og menneskenes dybder og gå ad hans stier. De er til for > lidenskabeligt nydende, der søger hjertets fryd og smerte hos > digteren. De er til for unge digtere, der vil lære, hvordan man skal > udtrykke sig og behandle et emne efter kunstens regler. De er til for > kritikerne, der derigennem får et møsnter for de maksimer, man skal > dømme efter, og hvordan man skal gøre en kritik interessant og > yndefuld, så den kan læses med glæde. Hans værker er til for > kunstneren, fordi de i almindelighed klrarer hans ånd, og fordi han af > dem i særdeleshed lærer, hvilke emner, der har kunstnerisk betydning, > og hvad han som følge deraf skal fremstille eller ikke fremstille. De > er til for naturforskeren, ikke alene fordi han får overleveret store > love, men først og fremmest, fordi han deri modtager den metode, > hvorefter en stor ånd skal behandle naturen, for at den kan åbenbare > ham sine hemmeligheder. \>Og således kommer da alle, der stræber > videnskabeligt og kunstnerisk som gæster til værkers rigt dækkede > bord. Og i deres virkninger vidner de om den stærke lys- og livskilde, > hvoraf de er skabt.