Analyseskabelon - Epik#

Introduktion#

Denne analyseskabelon er ikke en opgaveskabelon. Den bruges til at analysere tekster, ikke til at skrive om dem. Skabelonen til den analyserende artikel kan findes længere fremme i kompendiet, under “Skriftlighed”.

0. Fortolkningshypotese#

Læs teksten igennem, og tænk over, hvad temaet kunne være. Stil dette op som et modsætningspar. Find evt. inspiration i temakataloget (jf. “Begreber - Tema”). Bestem samtidig genren, og brug “affordances”-sektionen til at styre jeres fortolkningshypotese.

1. Begivenhed, komposition og konflikt (overblik)#

Følg begreberne i “Begreber - Komposition (Epik)”. Hvad er skæringspunkterne i teksten? Kan man dele den op i orden/kaos/orden i forlængelse af de skæringspunkter? Hvordan løses konflikten fra skæringspunkt 1 i skæringspunkt 2? Er der tale om gammel orden, ny orden eller fortsat kaos? Er der forskel på historie og fortælling? Kan du beskrive en udvikling i teksten? Hvad er den indre konflikt i teksten (moralsk/følelsesmæssig/selvovervindelse) – og den ydre konflikt (menneske vs. menneske, menneske vs. natur, menneske vs. samfund)? Hvad er forholdet mellem dem? (jf. “Begreber - Konflikt”).

2. Fremstillingsformer og fortællere (form)#

Hvilke fremstillingsformer bruger teksten? (jf. “Begreber - Fremstillingsformer”) Hvorfor, tror du? Hvordan er fortælleren i teksten, hvad angår tidslig synsvinkel, fokalisering og diegese? Er fortælleren upålidelig, og hvis ja, hvad gør det ved teksten? Hvorfor lige netop denne fortæller, og ikke en anden? Hvordan formes vores læsning af teksten i det hele taget af den fortæller, vi har, og har det evt. noget med temaet at gøre? (jf. “Begreber - Fortæller”)

3. Tid, miljø og personkarakteristik (indhold)#

Hvornår finder historien sted, hvis det er muligt at bestemme? Hvordan ser miljøet ud, og hvilke funktioner har det (mimetisk, plotmæssig og/eller tematisk funktion, jf. “Begreber - Miljø”)? Er der nogle kontraster mellem miljøerne, og kunne denne kontrast pege på en konflikt eller et tema? Kig også på de centrale personer i historien (jf. “Begreber - Personkarakteristik”). Hvordan opfører de sig? Hvem er de som mennesker? Er der kontraster mellem deres ydre eller indre liv? Er der kontrast eller parallelpersoner? Foregår der fortrængninger? Ombytninger af Maslows behovspyramide? Etc.

4. Sprog#

Er der noget særligt ved sproget? F.eks. brug af billeder? Symboler eller metaforer? Lav så analyse af billed- og realplan samt af kilde- og måldomæne (jf. “Begreber - Billedsprog”). Er der høj eller lav stil? Mange eller ingen replikker (analysér evt. replikker med “Begreber - Samarbejdsprincippet og høflighedsprincipperne”)? Hvad gør det ved teksten? Kan det have noget med temaet at gøre?

5. Tema (hvor fortolkningen bevises)#

Saml op på det, du har analyseret indtil videre, og brug det til at nuancere, præcisere og sandsynliggøre dit bud på tekstens tema (jf. “Begreber - Tema”). Hvordan spiller f.eks. fremstillingsformer ind? Begivenhed? Konflikt? Miljø?

6. Perspektivering#

Prøv at perspektivere teksten til den historiske og litterære periode, den er skrevet i. Gør det samme for tekstens genre (f.eks. moderne novelle, kortprosa osv.). Kender du andre værker af forfatteren, så perspektiver til dem, og brug også gerne værker af andre forfattere til din perspektivering. Til sidst kan du også perspektivere til forfatterens liv, hvis du ved meget om ham, eller der f.eks. er tale om autofiktion, hvor læseren inviteres til at perspektivere til forfatterens liv.