Genre (Lyrik) - Interaktionslyrik#
Gennemgang#
Beskrivelse: Interaktionslyrik adskiller sig fra centrallyrik ved at have flere stemmer. Der er ikke ét centralt jeg, som styrer digtets syn, men flere stemmer – der ikke engang behøver have krop og bevidsthed. Disse stemmer kan være uenige, og er det oftest. Konkret kan det f.eks. gøres ved at indføre reklameslogans midt i et digt eller andre “ready mades”.
Tradition: Interaktionslyrikken er en ny genre, som i Danmark indførtes af Klaus Rifbjerg med hans digtsamling Konfrontation i 1960’erne. Siden da er det blevet et blandt mange værktøjer, når digtere ønsker at udtrykke sig. Jf. “Affordances”.
Undergenrer: Ingen nævneværdige
Affordances: Interaktionslyrikken giver mulighed for flere perspektiver og stemmer i ét digt. Man kan derfor f.eks. skrive om noget kaotisk uden at skulle opløse det kaos ved at smide det ind i et enkelt subjekts kosmiske bevidsthed.
Eksempler på interaktionslyrik: Klaus Rifbjergs “Terminologi” (1960), Niels Lyngsøs Morfeus (2004), Christina Hagens White Girl (2012)