Begreber - Tema#
Hvad er tema?#
Man kan formulere det sådan, at en teksts tema er det spørgsmål, som teksten arbejder med, uden nødvendigvis at nå frem til noget svar. Derfor er det heller ikke nok at sige, at en tekst f.eks. handler om kærlighed, for det gør mange tekster. Det er emnet. Når man bliver spurgt ind til temaet, kunne det snarere være f.eks. spørgsmålet om, hvorvidt kærlighed er muligt, når man ved, at den man elsker, skal dø. Eller det kan være hvordan kærlighed ser ud for den, der er for ung til at fuldbyrde den.
Fælles for temaer er, at dem I kommer til at arbejde med i gymnasiet vil være ret komplekse. I skal derfor lede efter temaer, hvor I selv ikke har noget umiddelbart svar. Og lad også være med at søge efter et. Søg i stedet efter at gøre spørgsmålet mere kompleks, mere rigt på muligheder. Det er dét, I scorer point på, og det er det, som gør, at litteratur bliver brugbar i livet.
En måde at sørge for kompleksiteten på, er at tænke i modsætningspar. Alle ord, f.eks. kærlighed, er nemlig defineret af deres modsætning. For kærlighed er der flere modsætninger:
Kærlighed/ligegyldighed
Kærlighed/had
Kærlighed/angst
Kærlighed/ondskab
Betydningen af ordene på hver side af skråstregen ændrer sig, alt efter hvad der står på den anden side. Modsætningspar er derfor virkelig gode som beholdere for betydning.
Tema i praksis#
Når man skal finde frem til en teksts tema, gør man følgende:
Læs teksten igennem til du forstår handlingen
Gæt på tekstens tema (dette kaldes et temagæt eller fortolkningshypotese)
Analyser teksten med de passende analysebegreber, og hav hele tiden temaet in mente. Passer det på det, jeg finder ud af analytisk?
Udvid din forståelse af temaet gennem analyserne. Få alle nuancerne med. Temagættet med en enkelt skråstreg skulle gerne blive et helt afsnit, inden du er færdig med analysen.
Opsummer din analyse og forklar, hvordan temagættet understøttes af analyserne. Eller ændr din fortolkningshypotese, så den passer til det, du har analyseret dig frem til
Som hjælp til temagættet har jeg samlet en række modsætningspar, som man kan kigge igennem. Min erfaring er, at I elever er gode til at gætte på temaet, når først I støder på det rigtige modsætningspar. Jeg har delt modsætningsparrene op i temaer. (I må selvfølgelig godt finde jeres egne også).
Menneskets liv: Liv/død, liv/tomhed, fylde/død, levende/død, fødsel/død, fødende/døende, menneskeligt/umenneskeligt, ung/gammel, barn/voksen, visdom/enfoldighed, klogskab/dumhed, naivitet/mistro, tro/ikke-tro, angst/ro, angst/håb, stress/ro, depression/letsind, lykke/ulykke, give/tage, tomhed/fylde, lys/mørke, lys/skygge, lyst/dunkelt, anelse/sikkerhed, fortid/fremtid, erindring/forudanelse, forvirring/sikkerhed, sejr/nederlag, indre/ydre, krop/sjæl, sind/stof, letsindig/tungsindig, fri/ufri, frihed/tvang, frugtbar/gold, tale/tie, larm/stilhed
Kærlighed: Kærlighed/ligegyldighed, kærlighed/had, kærlighed/forelskelse, kærlighed/død, frygt/kærlighed, håb(=kærlighed)/mistro(=had), blød/hård, kortvarig/langvarig, tålmodig/utålmodig, kærlighed/krig, kærlighed/fred
Natur: Natur/kultur, natur/by, natur/menneske, natur/industri, levende natur/død natur, dynamisk/statisk, stilhed/larm, ro/uro, simpelt/kompliceret, uberørt/forurenet, drifter/moral